onsdag 10 januari 2018

Resumé 2017

Kikade igenom blogginläggen från förra året och kan bara konstatera att det var ett väldigt konstigt bloggår! För det första har jag skrivit väldigt lite (därav lite svårt att sammanfatta...) men det är mest för att det inte finns så mycket att skriva om, man kan ju nästan säga att jag haft (och fortfarande har) ett ofrivilligt sabbatsår från hundträningen. Men här kommer en kortare sammanfattning, det har i alla fall blivit ett gäng roliga fjällturer i lightversion, lite förberedelse inför nästa år!

Januari
Bor hemma hos mina föräldrar sedan en tid då jag har vattenläcka hemma. Kämpar på med att Atle inte ska vara rädd för min pappa och det blir bättre, det är även i slutet av januari som jag för första gången känner att Atle börjar kunna klara av promenader med lite mer folk runt omkring. Börjar valpkurs med Atle, då 4 mån gammal. Försöker träna i träningshall med för Atle bekanta människor och lugna hundar men det går inte så jag lägger det på is och fokuserar på att få honom trygg utomhus först.


Liten Atle på Koppången

Februari
Kämpar vidare med Atle och kan i slutet av månaden äntligen flytta hem. Nytt hus, nya ljud, inte optimalt för Atle men det är ju bara att nöta på. Står i valet och kvalet om jag som vanligt ska kunna åka till Rally Sweden, pallar Atle hundvakt och tvärtom?! Blev en kompromiss till slut, åkte ena dagen och hem nästa, hann i alla fall se två sträckor. Måste vara första gången någonsin som jag inte klippt ihop en rallyfilm och skrivit spaltmeter om rallyt här i bloggen =) Ogier kom totalt trea, med tanke på att det var andra tävlingen i ett helt nytt team så var det över förväntan!

Ogier

Mars
Efter tre månaders kämpande med att försöka vänja Atle att vara med mig på jobbet så ger jag nu upp den planen. Det är för läskigt med allt folk och alla hundar (nerskuret till endast 3 hundar/kurs för att ge Atle bättre förutsättningar), även om han får vara ifred i eget utrymme i lokalen. Fortsätter träna utomhus med vänner och deras hundar, det är lite mer på en nivå han klarar av. Atle får följa med på sitt livs första lilla äventyr och det bar av till Njupeskärsfallet! Han får även testa sitt livs första viltspår, det gick galant.

Njupeskärsfallet i vinterskrud

April
Atle träffar mamma Minova och systern Molly. Han följer med på promenad i mitt jobb och det går över förväntan. Han börjar lyfta på benet 7 mån gammal, det är sent det! Åker via Älgafallet till Smögen över påsk. Atle börjar kunna följa med på längre promenader nu, skönt!

Toppen av Älgafallet
Maj
Atle följer med på min dvärgschnauzerpromenad i jobbet och jag försöker ta upp det här med inomhusmiljöer igen. Tummen ner på den punkten... I slutet av månaden bär det äntligen av till Monaco (måste ju även här vara första gången någonsin jag inte skrivit ett inlägg om racet...) Kimi tog pole och skulle vunnit om inte för... ja, den som vill kan googla storyn, den lär läggas till historieböckerna ;) Det blev i alla fall en grym andraplats! Och jag fick klappa Force India bilen, trodde jag skulle dö minst. Det sker ju inte att man får peta på en F1:a och ffa inte direkt efter ett race. Strosar runt uppe i Gorges du Verdon och går en del av Imbut leden till Passerelle bron. Har ju nosat på den leden tidigare men vänt då det var sjukt brant.

Force India
 
Ser ni mig på bron?

Juni
Är en hel del uppe i Orsa och går bl.a. en del av Vasaloppsleden. Försöker få Atle att gilla vatten, det går sakta framåt och han får en egen pool.
 
Kul med vattenleksaker!

Juli 
Semester! Atles första fjällturer upp i Idre och lite småutflykter till Njupeskärsfallet och andra vattenfall i Särna. Behövde ta en tripp till Frankrike så Atle fick bo hos Linn & Nässla över en långhelg. Tur man har hundpsykologvänner som kan ta sig an en skäggig hund med hjärnspöken ;)

Min favvobild på Atle!
Augusti
En jäkligt regnig, dimmig och blåsig tur på Köarskarsfjället i Sälen och i mitten av månaden bar det av för att utforska Grövelsjön i äkta skitväder där också! 

Silverfallet i ösregn =)

September
Grövelsjöns revansch i betydligt bättre väder! Upptäcker Tyresta Nationalpark. Träning hos veterinär och fysioterapeut. Atle fyller 1 år!

Litl-Elgsjötjönna i Femundsmarka, Norge.

Oktober
Skrev väldigt få inlägg i oktober så jag vet inte riktigt vad vi pysslade med förutom en tur i Bogesund, lite viltspår och frisering =)

Snyggo!
November
Höstlovet spenderades i Idre men den tänkta vandringen uteblev p.g.a. snön! Börjar kurs i vardagslydnad med Atle för att få till lite mer träning i grupp med främmande människor och hundar. Han dras med en infekterad tass och tränar tricks.

Nipfjället

December 
Atle kämpar på med sin kurs och jag skaffar ny bil! Jul & Nyår i Orsa med mängder av snö.

En smått deprimerad Atle som tvingas ha tomteluva på sig...

Inga kommentarer: