lördag 10 mars 2018

Sportlov

Ja, jag vet att jag ligger lite efter med bloggandet men ibland har man liksom inte lust att bo framför datorn mer än nödvändigt =) Rallyrapport kommer (tro inte att ni slipper den) men jag måste sortera lite bland alla bilder.

Så sportlovet först! Åkte upp till Orsa på sämsta tänkbara dag och det tog två timmar bara att ta mig ut ur Norrort... Alltså herregud, hur svårt kan det vara att anpassa hastighet och avstånd till väglaget? Bilar krockade till höger och vänster och två gånger fick jag typ panikflytta på mig för att undvika att bli påkörd. Allt orsakat av lite snö vintertid i Sverige ;)

Väl uppe i Orsa var det kallt och så kraftig blåst att det knappt gick att gå på promenad. Vinden avtog efterhand men kylan fanns kvar och som kallast var det minus 23. Atle fick köldkramp på promenaderna så till nästa vinter måste jag hitta någon slags socka, det är ju i sånt här väder man verkligen VILL ut på långpromenader! Han är ju döpt efter en isbrytare men det verkar han inte vara medveten om.

Ett försök att fånga snöröken på bild.


Dubbla täcken och full fart för att hålla värmen =)



Något mer drag blev det inte p.g.a. kylan men jag har i alla fall hittat en draglina för hundar under 10kg (tack Zero DC för att ni gör grejer även för små raser) som jag testade för ett tag sedan. Den var jättebra men behöver förlängas något så att han inte hamnar för nära sparken, det tycke han var lite läskigt.








På en av promenaderna lyckades Atle fixa blodbad i munnen när han bar på en kvist som fastnade mellan tänderna. Ingen big deal egentligen men Atle trodde minst att han skulle dö och betedde sig därefter så jag trodde han hade skurit upp hela käften på en glasbit eller nåt ;) Fick dubbel och trippelkolla att det verkligen bara var en bit pinne som orsakat skadan. Sen sov han i säkert tre timmar. Ja, livet är hårt Atle.

Vinterland! Det här är bilvägen ner till huset, den plana raka delen. Allroaden gjorde sitt jobb galant, med gamla bilen hade jag aldrig kunnat åka. Även om vägen plogas så plogas den så smalt  att däcken ändå är ute i snövallarna på båda sidor om bilen. Fick gasa i nerförsbacken för att komma fram =)

Mycket snö ute på Koppången, kolla snövallarna!


Normalt brukar jag vara rätt klädd för ändamålet men denna gång fick jag pulsa i djup snö med låga vinterskor, inte att rekommendera. Kände mig som en äkta 08:a lite malplacé ute i vildmarken haha! Men var tvungen att hälsa på forsen såklart =)




Atle trivs finfint i Orsa, storstadens stressorer existerar inte där (ok, Täby är knappast storstad men ni fattar säkert vad jag menar) och han kan koppla av fullt ut. Ett hem på landet hade nog varit mer optimalt för honom.

Efter några sköna slappardagar var det dags att åka hem igen och hela vägen mellan Gävle och Arlanda var det trafikkaos på E4 ;) Nästa gång åker jag nattetid haha!

Inga kommentarer: